There was an error in this gadget

Sunday, 28 July 2013

pelincing lagi..

semalam aku buat pelincing lagi.... Hari ni aku nak kongsikan menu kat korang... benda ni mudah senang dan ringkas... Bagi penggemar sayur tu mungkin xde masalah la kan... Sebab menu utama die sayur... Kat bwah ni aku sertakan gambar skali......

Bahan-bahan utama yang digunakan adalah
- 1 ikat sayur kangkung
- 2 genggam taugeh
- 2 biji tomato
- sedikit belacan (ikut korang la nk banyak mane)
- 5biji lada kecil
-  2lada besar
- sedikit garam, gula dan ajinomoto

*aku xleh nk bg kuantiti sebenar sbab aku pun pakai campak2 jek.... Kalo korang rase nk pedas lagi... tambah la lada tu.... terpulang atas hak masing2....

Cara membuatnya...'

1 - Memula tu siang kangkung tu dulu. pastu taugeh plak (terpulang la nk buang ekor die ke x) pastu tomato       tu dipotong dadu... Macam gambar bawah ni....

Kangkung n tomato jek dulu, taugeh x siap lagi

2- Sesi Celur Mencelur.. Mula-mula celur taugeh tu pastu kangkung plak... Celur tu jgn layu sangat...        sedang2 saja.. Ataupun ikut korang la... hehehehe ikut selera memasing....

Taugeh yang siap dicelur
3. PAstu sediakan lesung batu.. Tumbuk belacan, lada kecil n lada besar hingga lumat.. Pastu masukkan sikit demi sedikit tomato yang di potong dadu... tomato tu terpulang pada selera korang sama ada nk hancur lumat terus ataupun tidak... Macam abg aku buat die x tumbuk pun tomato tu..... die potong dadu jek... Tapi lagi sedap ditumbuk skali.... Da siap tumbuk letak la garam, ajinomoto n gula... Agak2 korang nk rase die macam mane.. Nak masin ke, manis ke atau pape pun...

Sambal pelincing
4. N last skali hidangkan la... Kalo ikut cara die... Letak taugeh dan kangkung dalam 1 pnggan.. lepastu letak sambal die kat atas... Pastu digaul rata n then makan...

Aku x campur skali dengan sambal takut ade yang x makan pedas...

melantak kuih raya...

Malam tadi.. sebelum aku tahu yang arwah Kak Senah meninggal dunia.. AKu n akak aku melantak selagi boelh kuih rya yang abg n akak ipar aku bagi... Sape suh bagi awal2.. KAn x sempat raya.. Kalo x esok mybe lusa kot aku g beli barang buat kuih raya... hehehehehe tunggu n lihat ajek la bile Chef Dayah buat kuih... Ntah jadi ntah tidak.... same2 kite nantikan...

Sape yang nk sponsor kuih raya tu dialu2kan yek......

2 kehilangan....

Pada 15 Jun yang lepas... wife pada Abg Hashim iaitu Kak Tina juga merangkap sepupu aku telah pergi meninggalkan kami semua buat selama-lamanya setelah menderita kanser paru-paru... Dan malam tadi Kak Senah pergi juga meninggalkan kami.. Sekian lama menderita sakit paru-paru... 2 kehilangan dalam tahun ni.. Kalo tahun lepas kita bergembira sambut ahli keluarga baru... (majlis kenduri kahwin sedara mara sepanjang tahun).. Tahun ini kite kehilangan 2 orang yang amat kita sayangi.. Semoga rohnya dicuuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman.... Al FAtihah...

Arwah Kak Tina

Arwah Kak Senah

Kehilangan lagi...

Al-Fatihah untuk Allahyarham Rosnah Binti Abd Hamid atau lebih dikenali sebagai Kak Senah... Arwah menghembuskan nafasnya malam tadi lebih kurang 9.30 malam... Dalam kol 10 malam aku gerak ke rumahnya di Felda Sening Kota Tinggi... Sampai dalam pikul 12 lebih... Dan balik semula ke Mersing dalam 2.30 pagi dan sampai dirumah pukul 4.30 pagi.. Biarlah arwah pergi dengan tenang.. Dah lama die menanggung sakit paru-paru rosak. Dan sekarang aku hilang seorang lagi sepupu kesayangan.. Kami amat rapat dan aku teramat sedih dengan kehilangannya.. Semoga kau tenang kat sana kak dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman... Selepas ini aku kehilangan seorang kakak (walaupun sepupu hubungan kami amat baik) yang sudi berkongsi rasa dengan aku.. Aku rindu kau kakak!!! AL Fatihah.....

Arwah Kak Senah dan aku...