There was an error in this gadget

Sunday, 28 July 2013

pelincing lagi..

semalam aku buat pelincing lagi.... Hari ni aku nak kongsikan menu kat korang... benda ni mudah senang dan ringkas... Bagi penggemar sayur tu mungkin xde masalah la kan... Sebab menu utama die sayur... Kat bwah ni aku sertakan gambar skali......

Bahan-bahan utama yang digunakan adalah
- 1 ikat sayur kangkung
- 2 genggam taugeh
- 2 biji tomato
- sedikit belacan (ikut korang la nk banyak mane)
- 5biji lada kecil
-  2lada besar
- sedikit garam, gula dan ajinomoto

*aku xleh nk bg kuantiti sebenar sbab aku pun pakai campak2 jek.... Kalo korang rase nk pedas lagi... tambah la lada tu.... terpulang atas hak masing2....

Cara membuatnya...'

1 - Memula tu siang kangkung tu dulu. pastu taugeh plak (terpulang la nk buang ekor die ke x) pastu tomato       tu dipotong dadu... Macam gambar bawah ni....

Kangkung n tomato jek dulu, taugeh x siap lagi

2- Sesi Celur Mencelur.. Mula-mula celur taugeh tu pastu kangkung plak... Celur tu jgn layu sangat...        sedang2 saja.. Ataupun ikut korang la... hehehehe ikut selera memasing....

Taugeh yang siap dicelur
3. PAstu sediakan lesung batu.. Tumbuk belacan, lada kecil n lada besar hingga lumat.. Pastu masukkan sikit demi sedikit tomato yang di potong dadu... tomato tu terpulang pada selera korang sama ada nk hancur lumat terus ataupun tidak... Macam abg aku buat die x tumbuk pun tomato tu..... die potong dadu jek... Tapi lagi sedap ditumbuk skali.... Da siap tumbuk letak la garam, ajinomoto n gula... Agak2 korang nk rase die macam mane.. Nak masin ke, manis ke atau pape pun...

Sambal pelincing
4. N last skali hidangkan la... Kalo ikut cara die... Letak taugeh dan kangkung dalam 1 pnggan.. lepastu letak sambal die kat atas... Pastu digaul rata n then makan...

Aku x campur skali dengan sambal takut ade yang x makan pedas...

2 comments:

  1. macam pecal ( org jawa nye menu)...tp bhn2 die lagi meriah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pecal lain kak... Saya da rasa... pekerja ayah saya buat.. Sodap.... Ni pun resepi dari dia.. Orang indon... makanan kesihatan.. Kat umah saya memang berhantu mkn ni... x hengat dunia....

      Delete